PERAN ORANG TUA DALAM PENDIDIKAN SEKS BAGI ANAK UNTUK MENGANTISIPASI LGBT
Abstract
Nowadays Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender (LGBT) is a social issue that threatens
religious life, family resilience, and human survival because it goes against human nature.
The spread of LGBT will have a significant negative effect on the growth and development
of children. Parents as the first and primary educators in family play a very important
role in protecting children from LGBT behavior by providing sex education. The problem
formulation of this study is how to teach sex education for children in family and how
parents play their roles in anticipating LGBT. The parents’ roles in anticipating children
from LGBT is by providing sex education in accordance with the age and stage of their
physical, psychological, and social development. Sex education from parents guarantees a
better process of continuous education, in contrast to outside sex education and information
that is often unaccountable and partial. The roles of parents in sex education for children
include: (1) the role of cooperation between parents; (2) evaluators in sex education; (3)
companion; (4) educators; and (5) observers in sex education.
References
Awaludin, L. (2008). Cerdas Seksual â€Sex Education for Teenagersâ€. Bandung:Shofie Media.
Corey, L. & Holmes, K. (1980). Sexual Transmissions of Hepatitis A in Homosexual Men. New England J. Med.
El-Qudsy, A.H. (2015). Kaum Luth Masa Kini. Jakarta: Yayasan Islah Bina Umat.
Gunarsa, Y.S.D. (2002). Psikologi Remaja.Jakarta: BPK Gunung Mulia.
Halstead, M. R. & Mark, J. (2006). Pendidikan Seks Bagi Remaja: dari Prinsip ke Praktik Yogyakarta: Alenia
Press.
Hurlock, E. (2003). Developmental Psycology (A Llife Span Approach). Boston: The McGrawHills.
Ini Provinsi dengan Jumlah Gay Terbanyak (23 Januari 2016). Diakses dari http://www.republika.co.id/berita/
nasional/umum/16/01/23/o1eaq 5394-ini-provinsi-dengan-jumlah-gayterbanyak. (13 Februari 2018).
Latif, M. (2013). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Lestari, E., et al. (2014). Peran Orang Tua Dalam Memberikan Pendidikan Seks Sedini Mungkin di TK Mardisiswi Desa
Kedondong Kecamatan Kebonsari Kabupaten Madiun. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 02 (02).
Lestari, S & Anganthi, N. R. N. (2008). Pola Komunikasi Seksualitas pada PasanganSuami Istri. Indigenous, 10, 29-39
Lestari, W. (2015). Peran Orangtua dalam Pendidikan Seks pada Remaja. Surakarta: Universitas Muhammadiyah
Prihartini, Nuryoto, & Aviatin. (2002). Hubungan Antara Komunikasi Efektif Tentang Seksualitas dalam Keluarga
dengan Sikap Remaja Awal Terhadap Pergaulan Bebas Antar Lawan Jenis. Jurnal Psikologi, (2), 124-139
Qibtiyah, A. (2006). Paradigma Pendidikan Seksualitas. Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta.
Rasyid, M. (2013). Pendidikan Seks, Mengubah Seks Abnormal Menuju Seks yang Lebih Bermoral. Jakarta: Dwitama
Asrimedia.
Sarwono, S.W. (2004). Psikologi Remaja. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Suraji & Rahmawatie, S.(2008). Pendidikan Seks Bagi Anak: Panduan Keluarga Muslim. Yogyakarta: Pustaka Fahima.
Surtiretna, N. (2001). Bimbingan Seks bagi Remaja. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Syamsudin. (1985). Pendidikan Kelamin dalam Islam. Solo.
Tanjung, Bgd. A. (2007). Free Sex No Nikah Yes. Jakarta: Amzah
Ulwan, A.N. (1995). Pendidikan Anak dalam Islam (Penerjemah: Jamaludin Miri). Jakarta: Pustaka Amani.
USAID. (2014). Hidup Sebagai LBGT di Asia: Laporan Nasional Indonesia. Tinjauan dan Analisa Partisipasif tentang Lingkungan Hukum dan Sosial bagi Orang dan Masyarakat
Madani Lesbian, Gay, Biseksual, dan Transgender (LBGT). Bali.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Most read articles by the same author(s)
- Dewi Wahyuni, URGENSI KELEKATAN ORANGTUA-REMAJA DALAM MENCEGAH PERILAKU MENYIMPANG PADA REMAJA , Quantum: Jurnal Ilmiah Kesejahteraan Sosial: Vol. 14 No. 2 (2018): Quantum: Jurnal Ilmiah Kesejahteraan Sosial