Pengaruh Terapi Bermain terhadap Tingkat Sosialisasi Anak Tuna Grahita SLB Negeri Selong

Authors

  • Muhammad Satriadi Muratama universitas negeri yogyakarta
  • Farida Agus Setiawati Universitas Negeri Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.31105/jpks.v18i3.1726

Keywords:

play therapy, level of socialization, mild mentally disabled children

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of play therapy on the level of socialization of children with mild adolescence. This research is pre-experimental design research, one group pre-test-post-test. The number of samples in this study was 40 students. The sampling technique was done randomly with a total sampling technique. The results of the Wilcoxon Signed Rank Test with an error rate (α) = 0.05 obtained a value of p = 0,000 (p <α) so that it can be concluded that there is an influence of play therapy on the level of socialization of children with Mild Grump at Selong State SLB.

Author Biography

Muhammad Satriadi Muratama, universitas negeri yogyakarta

saya mohon kepada editor untuk secepatnya diperiksa, karna jurnal ini sebagai syarat yudisium serta wisuda di uny yogyakarta

References

Andriana,D. (2011). Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain pada Anak. Jakarta: Salemba.

Anwar, D. (2003). Kamus Lengkap Bahasa Indonesia Terbaru. Surabaya: Almalia.

Bambang, P. (2015). Tips Menangani Siswa yang Membutuhkan Pehatian Khusus. Yogyakarta: DIVA PRESS.

Dench, O. (2010). Education Statistics of New Zealand: 2009. Early Childhood Education, 28–37. http://www.educationcounts.govt.nz.

Deplhie, B. (2005). Bimbingan Konseling untuk Perilaku Non Adaptif. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Djiwandono, S, W. (2005). Konseling dan Terapi Dengan Anak dan Orangtua. Jakarta: PT Grasindo.

Fatimah, E. (2010). Psikologi Perkembangan. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Gupte, N., & Ramaswamy, R. (2004). Perspectives in nonlinear dynamics 2004. In Current Science, (87), 9, 1167. https://www.mendeley.com/research-papers/perspectives-nonlinear-dynamics

Hurlock, & Elizabeth, B. (1978). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga.

Ismail, A. (2006). Education Games. Yogyakarta: Pilar Media.

Mohammad, E. (2006). Pengantar Psikopedagogik Anak Berkelaianan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Mujaddid. (2014). Kesehatan Anak Dengan Disabilitas. Jakarta: Kementrian Kesehatan.

Mustafa, Z. (2009). Mengurai Variabel Hingga Instrumentasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Mutiah, D. (2010). Psikologi Bermain Anak Usia Dini . Jakarta: Kencana.

Narwoko & Bagong. (2007). Sosiologi Teks Pengantar dan Terapan. Jakarta: Kencana.

Nur’aeni. (2004). Intervensi Dini Bagi Anak Bermasalah. Jakarta: Rineka Cipta.

Poerwadarminto. (2005). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Sandra.(2010). Metode Pembelajaran dan Terapi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Kata Hati.

Schwart, (2004P). Pedoman Klinis pediatri. Jakarta: EGC

Setiadi, (2007). Konsep dan Penulisan Riset Keperawatan. Yogyakarta: Graha Ilmu

Somantri, T, S. (2007). Psikologi Anak Luar Biasa. Bandung: PT. Refika Aditama.

Sudijono, A. (2011). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta : PT.Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sukmawati. (2007). Diklat Perkembangan Motorik. Yogyakarta. FIK UNY.

Suwarjo & Eliasa, E.I. (2010). 55 Permainan (Games) dalam Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Paramitra Publishing.

Ulfah. (2010). Mendidik Anak Lewat Dongeng. Yogyakarta: Mandania.

Upton, P. (2012). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

William J. Goode. (2007). Sosiologi Keluarga. Jakarta : Bumi Aksara.

Downloads

Published

2020-01-15

How to Cite

Muratama, M. S., & Setiawati, F. A. (2020). Pengaruh Terapi Bermain terhadap Tingkat Sosialisasi Anak Tuna Grahita SLB Negeri Selong. Jurnal Penelitian Kesejahteraan Sosial, 18(3), 289–296. https://doi.org/10.31105/jpks.v18i3.1726